Efter en vellykket serie af lette pansrede rekognoscerings- og forbindelseskøretøjer oplevede Ferret Scout Car udbredt britisk og Commonwealth-militærtjeneste fra 1950"erne og frem, hvor senere varianter af Ilderen deltog i Golfkrigen i 1990.
En køretøjstype, der kan spore sin afstamning tilbage til den succesrige Daimler Dingo spejderbil fra Anden Verdenskrig, Ilderen blev designet med stealth i tankerne, et let og hurtigt pansret køretøj, som kunne undersøge fjendens positioner og rapportere alle opdagede svage punkter tilbage til befalingsmænd, med deres egne styrker i bevægelse for at udnytte det, de fandt.
Med en vægt på omkring 4 tons operationel vægt var ilderen af al svejset konstruktion og havde panserbeskyttelse, der kunne modstå de fleste håndvåbenild, men ikke meget tungere, selvom det ikke var meningen, at køretøjet skulle operere i direkte opposition til tunge fjender rustning.
Hvis den befandt sig i lidt problemer, blev den 4-hjulsdrevne ilder drevet af en pålidelig 6-cylindret Rolls Royce-motor, som gav den en tophastighed på 45 mph, en hastighed den også kunne opnå i bakgear, hvis det var nødvendigt, noget der kunne være yderst nyttigt, hvis besætningen befandt sig i en trang situation.